Question: 

eAttest : Hoe een elektronisch getuigschrift wijzigen

Answer: 

Overzicht

Situatie 1
Hoe wijzig ik de betaalwijze van een elektronisch getuigschrift?

Situatie 2
Hoe wijzig ik het afgerekende bedrag?

Situatie 3
Hoe helpt CareConnect mij verder, wanneer elektronisch getuigschrift niet functioneert?

Situatie 4
Hoe een elektronisch getuigschrift annuleren?


Situatie 1 - Hoe wijzig ik de betaalwijze van een elektronisch getuigschrift?

U merkt na het afrekenen van een elektronisch getuigschrift op, dat de betaalwijze niet correct is. In dat geval volstaat het om de boeking van de betaling aan te passen. Volg hiervoor de volgende stappen :

  1. Ga naar menu : PATIËNTDOSSIER – Afrekening - Saldo
    Selecteer Alle boekingen

  2. Selecteer de boeking met de betaling. In dit voorbeeld gaan we een contante betaling wijzigen naar een bancontact betaling. De boekingslijn bevat in de kolom Boek het woord KALL of K met de initialen van de tandarts.
    Indien de boekingslijn initieel een bancontact betaling was, dan zal in de kolom Boek het woord DV staan, met in de kolom Opmerking de vermelding 'Betaling via bancontact'.



  3. Klik op Wijzigen - Betalingswijze



  4. Selecteer de gewenste betalinswijze + bevestig met OK



  5. De boeking wordt aangepast. Indien nodig wordt een correctiegetuigschrift afgeprint om aan de transparantiewet te voldoen. 

Top

 

Situatie 2 - Hoe wijzig ik het afgerekende bedrag?

U merkt na het afrekenen van een elektronisch getuigschrift op, dat het afgerekende bedrag niet correct is. In dat geval volstaat het om de boeking van de betaling te annuleren, het juiste bedrag als voorschot af te rekenen, de beide boekingen met elkaar af te punten. Volg hiervoor de volgende stappen :

  1. Ga naar menu : PATIËNTDOSSIER – Afrekening - Saldo 
    Selecteer Alle boekingen

  2. Selecteer de boeking met de betaling. In dit voorbeeld gaan we een bedrag wijzigen dat contant werd afgerekend. De boekingslijn bevat in de kolom Boek het woord KALL of K met de initialen van de tandarts
    Indien de boekingslijn initieel een bancontact betaling was, dan zal in de kolom Boek het woord DV staan, met in de kolom Opmerking de vermelding 'Betaling via bancontact'.



  3. Klik op Annulatie 
    Een correctiegetuigschrift wordt afgedrukt indien nodig. In het huidige voorbeeld krijgt de patiënt een openstaand saldo van het geannuleerde bedrag.



  4. Ga naar het afrekenscherm via menu : PATIËNTDOSSIER - Afrekening - Afrekenen (F7) 

  5. Indien het saldo vermeld staat in 'Nu in rekening te brengen saldo', dan moet dit eerst verwijderd worden uit de afrekening via de knop Saldo in het menu.



  6. Klik op Voorschot



  7. Geef het correcte bedrag in en bevestig met OK



  8. Selecteer de juiste betaalwijze en klik op Verwerken



    Het verwerkte voorschot komt in het saldo van de patiënt. Er wordt indien nodig een papieren getuigschrift afgedrukt om te voldoen aan de transparantiewet.

  9. Ga naar menu : PATIËNTDOSSIER – Afrekening - Saldo
    Selecteer Alle boekingen + klik op Afpunten



  10. Selecteer de boekinslijnen van de Factuur (FV) en van de nieuwe betaling en bevestig met OK



  11. Een correctieboeking wordt uitgevoerd. Bevestig dat de omzet wordt aangepast.

Top 

 

Situatie 3 - Hoe helpt CareConnect mij verder, wanneer elektronisch getuigschrift niet functioneert?

Wanneer het aanmaken van het elektronische getuigschrift faalt door een technische storing, of door een weigering van de mutualiteit, dan zal CareConnect je de keuze geven om  :

  • ofwel een papieren getuigschrift te maken
  • ofwel terug te keren naar de afrekening + geen getuigschrift op te maken

Als je kiest voor papieren getuigschrift, wordt alles netjes verwerkt en afgeboekt op de klassieke methode. Gebruik je een getuigschriftenprinter, dan komt er een papieren getuigschrift uit de printer gerold. Wie de getuigschriften schrijft, moet hier zelf een getuigschrift schrijven.

Kies je er echter voor om terug te keren naar de afrekening dan bestaan volgende 2 situaties :

  • Betaling is cash
    De betaling wordt niet geregistreerd. CareConnect geeft de melding om het betaalde geld terug aan de patiënt te geven. De mogelijkheid wordt geboden om nog correcties uit te voeren in het afrekenscherm, dit kan nadien opnieuw afrekend worden.



  • Betaling is via bankterminal
    De betaling wordt wel geregistreerd als voorschot bij de patiënt. Is de betaling nog niet gebeurd? Annuleer dan dit voorschot via het saldo van de patiënt.
    Is de betaling wel al gebeurd, dan kan bij de volgende afrekening van deze patiënt dit voorschot opgenomen worden.

Top

 

Situatie 4 - Hoe een elektronisch getuigschrift annuleren?

Annulatie van een elektronisch getuigschrift verloopt gelijkaardig zoals dat van een klassiek papieren getuigschrift. Hou er wel rekening mee dat de mutualiteit om een motivatie vraagt, waarom je het elektronisch getuigschrift annuleert. Grosso modo zijn de belangrijkste redenen om te annuleren :

  • Getuigschrift bevat foute prestaties (nomenclatuurnr, tandnr, ...)
  • Getuigschrift bevat foute behandelaar 
  • Getuigschrift opgemaakt voor de verkeerde patiënt

Hoe ga je te werk?

  1. Ga naar menu : PATIËNTDOSSIER – Saldo
    Selecteer Alle boekingen

  2. Selecteer de juiste boeking van de Factuur van het getuigschrift (vermelding FV)



  3. Klik op Annulatie 
    Een correctiegetuigschrift wordt afgedrukt indien nodig.

  4. Let op : de betalingsboeking (in dit voorbeeld met vermelding KALL of K met initialen van de behandelaar) wordt niet automatisch geannuleerd.
    De betaling blijft als beschikbaar saldo voor de patiënt, maar kan (indien gewenst) apart geannuleerd worden.

Top