Nieuw in CareConnect Dentist 3.0.31.3

Samenvatting

  • Vanaf nu kan je elektronisch factureren in derde betaler (eFact). 
  • Verder werden er nog 3 diverse verbeteringen aangebracht doorheen het programma

Tips van de helpdesk

  • Vóór het uitvoeren van een update, neemt u best een volledige back-up van uw CareConnect programma.

Elektronisch factureren in derde betaler (eFact)

Careconnect Dentist biedt vanaf deze versie de mogelijkheid aan om elektronisch te factureren in derde betaler. Via de dienst 'eFact' van MyCareNet stuur je automatisch of met één druk op de knop alle elektronische getuigschriften in derde betaler door naar de verschillende mutualiteiten. Schakel eenvoudig en snel over naar elektronische facturatie in derde betaler en geniet van: 

  • een sterk vereenvoudigde procedure
  • een heldere workflow van getuigschrift tot terugbetaalde factuur
  • een snellere terugbetaling

Starten met elektronische derde betaler

De allereerste stap in het elektronisch factureren in derde betaler begint bij het verwerken van een elektronisch getuigschrift. Lees hier welke vereisten er zijn en hoe je in enkele stappen van start gaat met eFact.

  1. Inloggen met Corilus Passport: eFact behoort tot de Corilus Cloud diensten. Daarom is het vereist dat alle gebruikers die met eFact werken steeds inloggen met Passport.
  2. Geldig eHealth certificaat: elektronisch factureren is een eHealth-dienst en vereist dus een geldig eHealth certificaat.
  3. Activeer eFact in de Instellingen: maakte je nog geen gebruik van papieren derde betaler? Ga dan eerst naar de tab 'Derde betaler' en vink de checkbox aan. Daarna vink je in de 'Afrekening' tab simpelweg de nieuwe checkbox 'eFact' aan. Die vind je onder de groep 'Elektronische getuigschriften'. Selecteer welk KBO- en rekeningnummer gebruikt moet worden en controleer of deze gegevens correct zijn ingevuld.
  4. Creeër je eerste eFact getuigschrift! Je kan nu elektronisch attesteren in derde betaler. Wil je meer zekerheid van de terugbetaling? Laat bij het verwerken van de afrekening steeds 'automatisch ophalen' aangevinkt zodat de tarieven worden geraadpleegd via de dienst eTar. Het eFact bewijsstuk is gebasseerd op het uniform bewijsstuk dat is goedgekeurd door de NCTZ en wordt geprint op het handige DL formaat.

Verzenden en opvolgen van elektronische facturen

Alle gebruikers met supervisor rechten zien na het activeren van de dienst eFact een nieuw icoon 'eFact' verschijnen in de 'Boekhouding' toolbar. Via dit scherm kan je hoofdzakelijk de elektronische facturen verzenden en opvolgen. Ook rapporten opvragen is mogelijk en hier kan je ook specifieke instellingen configureren voor de behandelaars en de praktijk.

Klik hier voor meer info over de verschillende stappen en opvolging van je elektronische facturatie in derde betaler. 

 

Vereenvoudigde boekhouding voor elektronische derde betaler

Met elektronische derde betaler zetten we in CareConnect een eerste stap richting een vereenvoudigde boekhouding. Hiervoor bevindt een deel van de boekhouding zich enkel nog in de eFact module en niet meer in de overige boekhoudoverzichten in CareConnect.

Welke boekhoudgegevens vind ik terug in de eFact module?

  • Alle bedragen die je via elektronische derde betaler hebt aangerekend aan de mutualiteit
  • Alle betalingen die je van de mutualiteit ontving voor elektronische derde betaler

Welke boekhoudgegevens vind ik terug in de overige boekhoudoverzichten?

  • Alle bedragen die je aan de patiënt hebt aangerekend
  • Alle betalingen van patiënten
  • Alle bedragen die je aan de mutualiteit hebt aangerekend voor papieren derde betaler
  • Alle betalingen die je van de mutualiteit ontving voor papieren derde betaler

Wil je meer weten? Klik dan hier voor gedetailleerde info over o.a. het opvragen van je totale omzet, totale inkomsten en andere boekhoudgegevens

Diverse verbeteringen

  • Het eAttest bewijsstuk neemt nu ook de inhoud en structuur over van het uniform bewijsstuk dat is goedgekeurd door het NCTZ. Bovendien is er een nieuwe kolom 'Verwachte terugbetaling' toegevoegd die eenduidig aan de patiënt weergeeft welke terugbetaling van de mutualiteit verwacht kan worden.
  • De optie om geen bewijsstuk af te leveren bij een elektronisch getuigschrift is toegevoegd. Deze kan ingesteld worden via Instellingen > Afrekening > Elektronische getuigschriften. Opgelet, het is wettelijk verplicht steeds een bewijsstuk af te leveren aan de patiënt.
  • In het overzicht van de getuigschriften (Boekhouding > Overzichten > Getuigschriften) kan u nu filteren op papieren, eAttest en/of eFact getuigschriften.