Hoe configureer ik mijn eigen e-mail account in CareConnect?
Voor vele tandartsen is e-mail een zeer vaak gebruikt medium voor hun dagelijkse communicatie, zowel met collega’s als met patiënten. Voor de communicatie met uw collega’s raden we aan om zo veel als mogelijk over te stappen op het gebruik van eHealthberichten, richting de patiënt blijft e-mail uiteraard de aangewezen methodiek. Om dit optimaal te kunnen toepassen, is het belangrijk dat u uw e-mailaccount configureert in CareConnect.
Enkele voordelen:
- U kan de e-mail direct linken aan de bijhorende patiëntfiche
- Met één klik kan u de beelden in bijlage toevoegen aan Historiek Beelden of aan de Mediadent beelden van deze patiënt
Hoe gaat dit nu concreet tewerk?
- Ga naar START > Instellingen > E-mail / eHealthbox
- Dit scherm geeft een overzicht van alle geconfigureerde accounts in CareConnect, zowel voor e-mail als voor eHealthbox
- Klik op Toevoegen, een nieuw scherm wordt geopend...
- Klik op de knop Algemeen en vul een aantal verplichte velden in:
Een accountnaam :
Omschrijving is vrij te kiezen, bv. "Praktijk Hotmail account"
De login gegevens :
Noteer het te gebruiken e-mailadres en het overeenstemmende wachtwoord
Gebruikersgegevens :
Deze velden worden automatisch door CareConnect aangevuld, uiteraard kunnen deze manueel gewijzigd worden
Tip:
Naam = hetgeen de ontvangende partij te zien krijgt. Kies hier dus voor een klinkende naam die een duidelijke verwijzing geeft naar u en/of de praktijk.Nota 1
Gebruik een e-mailaccount specifiek gekozen voor uw professionele activiteiten. Zo wordt vermeden dat privé e-mails ingeladen zouden worden in CareConnect.
Nota 2
Vermijdt het gebruik van e-mailadressen die starten met “info@...”. Hierdoor zullen er in CareConnect meteen minder SPAM-berichten binnenkomen. - Achter de knop Servers worden de technische parameters mbt het gebruikte e-mailaccount opgeslagen. Hierbij zal CareConnect, indien de e-mail provider gekend is, de benodigde gegevens automatisch invullen voor zowel in- als uitgaande
e-mail.
Tip:
Wenst u de in CareConnect ontvangen e-mails ook nog binnen te krijgen en te raadplegen in uw huidig gebruikt e-mailprogramma zoals MS Outlook, denk er dan aan om het vinkje bij "Een kopie van berichten op server achterlaten" aan te zetten. - Wilt u testen of alles klaar is voor gebruik? Druk dan simpelweg op de knop Test e-mailinstellingen
Nota 1
CareConnect beschikt reeds over de standaard instellingen van de belangrijkste e-mail providers. Bij gebruik van één van deze, zullen de servergegevens automatisch ingevuld staan.
Lijst van providers : Telenet, Skynet, Proximus, Gmail, Hotmail, Outlook, Yahoo, Live, Pandora en tandarts.be
Nota 2
Indien u een andere provider gebruikt, raden we u aan de benodigde servergegevens bij uw provider op te vragen en in de respectievelijke velden in te vullen.
Nota 3
Wegens de toenemende vereisten op vlak security van de Internet Service Providers, raden we aan om steeds e-mails te verzenden en ontvangen met encryptie en authenticatie. - Achter de knop Gebruikers kan u tot slot nog aanduiden welke CareConnect gebruikers toegang krijgen tot de inbox van deze e-mailaccount in CareConnect.
Belangrijke tip
Een aantal e-mailproviders laat standaard niet toe dat hun e-mailbox wordt uitgelezen door een extern programma, zoals CareConnect.
Pas in dat geval de instellingen van deze providers aan om dit alsnog mogelijk te maken:
Voor Microsoft (en Outlook, Hotmail, Live, ...)
- Meld u aan op de website van uw e-mailbox
- Ga naar de instellingen (knopje met tandwieltje)
- Ga naar Opties>E-mail>Accounts>Pop en IMAP
- Stel in :
Toestaan dat apparaten en apps POP gebruiken : JA
Toestaan dat apps en apparaten berichten verwijderen uit Outlook : JA
Voor Gmail
- Meld u aan op Gmail
- Klik rechtsboven op instellingen (tandwieltje)
- Klik op Instellingen
- Klik op het tabblad Doorsturen en POP/IMAP
- Selecteer in het gedeelte 'Downloaden via POP' de optie POP inschakelen voor alle berichten of POP allen inschakelen voor berichten die vanaf nu worden ontvangen
- Klik onderaan de pagina op Wijzigingen opslaan
- Ga naar https://www.google.com/settings/security/lesssecureapps. Klik op Inschakelen bij Toegang voor apps met lagere beveiliging
- Ga naar https://myaccount.google.com/security. Ga naar 2 Step Verification. Schakel deze functie UIT
Graag wensen we u veel werkplezier met deze e-mailfunctionaliteit, naadloos geïntegreerd in CareConnect!
Uw CareConnect Dentist-team