FAQ

Na de recente technische storingen bij het afrekenen, krijg je misschien de volgende melding tijdens het aanmaken van een eAttest :

190: Maximum aantal prestaties voor toegestane periode reeds bereikt 

Wat is er nu aan de hand?

Blijkbaar zijn (sommige) elektronische attesten tijdens de storing wél tot bij de mutualiteit geraakt. De patiënt kan dus rekenen op een terugbetaling. Maar nu de storingen zijn opgelost, proberen alle collega-tandartsen gretig opnieuw hun elektronische attesten door te sturen. Als de mutualiteit dan opmerkt dat bepaalde behandelingen reeds geattesteerd waren, krijg je de bovenstaande melding.

Hoe los je dit dan op?

In dit geval krijg je in de software CareConnect Dentist een waarschuwing dat de prestaties niet konden elektronisch geattesteerd worden. Gebruik in dat scherm de keuze Alle behandelingen attesteren met papieren getuigschrift(en). Dit getuigschrift hoef je niet met de patiënt mee te geven, maar bewaar het voor het geval dat de patiënt nadien geen terugbetaling zou gekregen hebben.

Een boekjaarafsluiting bestaat uit twee stappen.

 

Stap 1

  • Wanneer : aan het einde van het lopende boekjaar (2022)
  • Wat : doe een definitieve afsluiting van het vorige boekjaar (2021)
  • Hoe : Volg simpelweg de instructies bij het opstarten van CareConnect Dentist als supervisor
  • Doe dit als enige gebruiker. Sluit het programma af op alle andere werkposten.

 

Stap 2

  • Wanneer : aan het begin van het nieuwe boekjaar (2023)
  • Wat : doe een voorlopige afsluiting van het afgelopen boekjaar (2022) + aanmaken nieuw boekjaar (2023)
  • Hoe : volg simpelweg de instructies bij het opstarten van CareConnect Dentist als supervisor
  • Doe dit als enige gebruiker. Sluit het programma af op alle andere werkposten.

 

Video

Bekijk hier het instructiefilmpje (1:08)

 

Tips van de helpdesk

1- Deze stappen kunnen enkel door een supervisor uitgevoerd worden. Vaak is dit de hoofdtandarts of de praktijkverantwoordelijke die met de boekhouding kan werken.

2- Wanneer je de onderstaande melding ziet, aarzel niet om de boekjaarafsluiting ook direct uit te voeren. Je hoeft niet te wachten tot het jaar helemaal om is. 

3- Als je in Boekhouding teruggaat naar het vorige boekjaar en je merkt dat in het tabblad Boekhouding, paneel Boekjaar alle opties grijs zijn, betekent dit dat u het vorige jaar al definitief hebt afgesloten.

 

Wil je graag meer details over de wijzigingen voor Mondhygiënisten (vanaf 1 okt 2022) ?

  1. Herbekijk hier de opname (49min)
  2. Download hier de presentatie (pdf 1.2MB)
  3. Link : Uw RIZIV-nummer krijgen als mondhygiënist

 

Veel succes bij het toepassen van de nieuwe nomenclatuur voor Mondhygiënisten

Wil je graag meer details over de wijzigingen van 1 juli 2022 kennen?

  1. Herbekijk hier de opname (49min)
  2. Download hier de presentatie (pdf 0.9MB)

Veel succes bij het toepassen van de nieuwe nomenclatuur !

Gebruik je een Gmail account in CareConnect Dentist? Dan moet je actie ondernemen om vanaf 30 mei nog steeds mails te kunnen verzenden en ontvangen via CareConnect Dentist. Vanaf die datum stelt Gmail namelijk hogere eisen voor de beveiliging van jouw e-mailaccount.

Stappenplan :

  1. Log in op het juiste Google/GMail-account met deze link
  2. Ga naar Beveiliging in het navigatiemenu
  3. Ga naar : Inloggen bij Google --> Verificatie in 2 stappen aanklikken
  4. Aan de slag. Volg de diverse stappen.
  5. Of start rechtstreeks op deze pagina.
  6. Wanneer de Twee-staps-verificatie actief is, zal het Gmail-account alleen werken met een applicatiewachtwoord in CareConnect Dentist.
  7. Maak hier een applicatiewachtwoord voor CareConnect Dentist.
    - kies Select App : Other
    - typ de naam CareConnect Dentist
    - genereer het applicatiewachtwoord
  8. Vergeet niet om het applicatiewachtwoord toe te passen in de e-mail instellingen van CareConnect Dentist.

Meer info over Inloggen met app-wachtwoorden.

---

Voor Microsoft accounts (Outlook, Live.com)

 

 

Vlot starten met Elektronisch Factureren in Derde Betaler in CareConnect Dentist

Hoe kan je het snelste van start gaan met eFact (elektronisch factureren)?

  1. Maak je eigen Passport account : hoe?
  2. Herbekijk hier de opname van deze webinar (1u15m)

 

Succes! 

Krijg je tijdens het afrekenen in CareConnect Dentist een melding dat het KBO nr ontbreekt? Hiervoor bestaan 2 scenario's die elk een andere melding geven en elk een andere oplossing vragen :

1- Niet alle behandelingen kunnen elektronisch geattesteerd worden. Lees hier de oplossing.

 

2- Het KBO-nummer ontbreekt voor : Getuigschriftenreeks 'XXX'. Lees hier de oplossing.

 

1- Niet alle behandelingen kunnen elektronisch geattesteerd worden

Het KBO-nummer van de innende instelling, dat verplicht is op het ontvangstbewijs, ontbreekt of is ongeldig. Dit KBO nummer wordt gebruikt voor de getuigschriften van deze behandelaar.

Controleer hetvolgende :

  • Is uw KBO nummer slechts 9 cijfers lang? Dan moet u mogelijk nog een '0' toevoegen als eerste cijfer.
  • Ga naar START - Instellingen - Innende Instelling - KBO nummer

 

2- Het KBO-nummer ontbreekt voor : Getuigschriftenreeks 'XXX'

Dit probleem kan u oplossen door menu Praktijkbeheer te openen. 

Vervolgens uit het paneel Bibliotheek de keuze Getuigschriften te nemen. 

In het scherm dat dan getoond wordt kan u de lijn met code XXX aanklikken en vervolgens onderaan op Wijzigen klikken. 

Verifieer dat er bij Aard het Model E vanaf 1/07/2015 ingevuld staat.

 

 

Ten laatste moet u bij Afdrukken - Ontvangstbewijs ervoor zorgen dat daar de optie Innende Instelling ingevuld wordt. 

Opslaan doet u dan door OK aan te klikken. 

 

eAttest : Hoe configureer je 1 Passport account voor 2 gebruikers in CareConnect Dentist?

Als je twee gebruikers in CareConnect Dentist wil gebruiken voor twee verschillende praktijklocaties die in dezelfde database zijn geregistreerd, volg dan de onderstaande stappen om elektronisch te kunnen attesteren.

Info : Iedere persoon, tandarts of assistente kan en mag slechts één Passport account aanmaken. Vergelijk het met een eHealthcertificaat : dat is ook één certificaat voor één persoon.

 

Stap 1

Gebruiker 1 logt in via Corilus Passport. In dit voorbeeld : JWA

 

 

Stap 2

Via START - Instellingen - Afrekening, vink de keuze aan Elektronisch attesteren (geen derde betaler) 

 

Stap 3

Wisselen van gebruiker. 

Gebruiker 2 logt in via klassieke login. In dit voorbeeld : JWA2

 

Stap 4

Via START - Instellingen - Afrekening :

  • Vink aan Elektronisch attesteren (geen derde betaler) 
  • Klik op Wie mag mijn behandelingen attesteren 
  • Kies de gebruiker : JWA Jeannot Walcarius

 

Stap 5

Configureer uw eHealth-certificaat in CareConnect Dentist voor BEIDE GEBRUIKERS. Voeg dus uw p12 bestand toe voor beide gebruikers via START - Instellingen - eHealth

 

Elektronisch attesteren

  • Log steeds in met Gebruiker 1 via Corilus Passport. In dit voorbeeld : JWA.
  • Afhankelijk van op welke praktijk je werkt, wijzig je de gebruiker in de rechterbovenhoek alvorens behandelingen in te geven en te attesteren.


Gefeliciteerd, nu kan je voor uw beide kabinetten elektronisch attesteren.

 

Vlot starten met elektronisch attesteren in CareConnect Dentist

Hoe kan je het snelste van start gaan met elektronisch attesteren?

  1. Maak je eigen Passport account : hoe maak ik een eigen Passport account?
  2. Activeer elektronisch attesteren in de Instellingen : hoe activeer ik eAttest?

Wil je graag meer details en de meest gestelde vragen kennen? Herbekijk de opname van onze online webinar. Tijdens een fillm van ongeveer een uurtje ben je helemaal mee, met alle details en antwoorden op de meestgestelde vragen. Herbekijk hier de opname van deze webinar (55:09). Download hier de presentatie (pdf) van deze webinar.

De Praktische Weetjes rond de boekhouding die in deze webinar aan bod kwamen, zijn uitgewerkt in een aparte FAQ eAttest : Hoe een elektronisch getuigschrift wijzigen.

Veel succes bij het gebruik van deze nieuwe functionaliteit!

 

1- Maak je eigen Passport account

Om gebruik te kunnen maken van de online Corilus cloud diensten zoals elektronisch attesteren, is een hogere beveiliging vereist. Met een eigen Passport account heb je toegang tot deze online diensten. Wat heb je nodig om dit account te maken?

  • Je eigen EID kaart met pincode
  • Je eigen persoonlijke email adres (geen gedeeld praktijk e-mail adres!)
  • Je persoonlijke gsm

Procedure

  1. In het loginvenster, klik op Passport login
  2. Klik op Registreer voor Passport
  3. Volg de instructies op de komende schermen : steek je EID kaart in de lezer + klik op Aanmelden
  4. Aanmelden met je EID kaart en PINCODE 
  5. Vul alle velden correct in : je eigen persoonlijke emailadres, je gsm nummer en kies een nieuwe persoonlijke 5 cijferige pincode. Met deze 5 cijferige pincode + je persoonlijke emailadres zal je vanaf heden altijd kunnen aanmelden.
  6. Bevestig je gsmnummer door de sms code die je daarop ontvangt in te vullen + aan te vinken 'Vraag dit niet meer voor dit toestel"
    EXTRA : open je emailbox en bevestig het emailberichtje van Corilus Passport door op de link te klikken. Anders zal je NIET elektronisch kunnen attesteren.
  7. Bevestig je login in CareConnect door nog een laatste keer je wachtwoord in te geven van de klassieke login, dat je vroeger steeds gebruikte om aan te melden 
  8. Succes! 

 

2- Activeer elektronisch attesteren in de Instellingen

  1. Ga naar START - Instellingen - Afrekening
  2. Activeer Elektronisch attesteren
  3. Selecteer welk KBO nr mag doorgestuurd worden naar de mutualiteit
    Tip : verifieer of uw KBO nr nog correct is, dit moet bestaan uit 10 cijfers. Vb : 0.123.456.789
  4. Selecteer indien u wenst dat bedragen bovenop het conventietarief naar de mutualiteit moeten gestuurd worden (is optioneel)
  5. Selecteer wie mijn behandelingen mag attesteren (kan enkel met een eigen Passport account)

Succes! 

Overzicht

Situatie 1
Hoe wijzig ik de betaalwijze van een elektronisch getuigschrift?

Situatie 2
Hoe wijzig ik het afgerekende bedrag?

Situatie 3
Hoe helpt CareConnect mij verder, wanneer elektronisch getuigschrift niet functioneert?

Situatie 4
Hoe een elektronisch getuigschrift annuleren?


Situatie 1 - Hoe wijzig ik de betaalwijze van een elektronisch getuigschrift?

U merkt na het afrekenen van een elektronisch getuigschrift op, dat de betaalwijze niet correct is. In dat geval volstaat het om de boeking van de betaling aan te passen. Volg hiervoor de volgende stappen :

  1. Ga naar menu : PATIËNTDOSSIER – Afrekening - Saldo
    Selecteer Alle boekingen

  2. Selecteer de boeking met de betaling. In dit voorbeeld gaan we een contante betaling wijzigen naar een bancontact betaling. De boekingslijn bevat in de kolom Boek het woord KALL of K met de initialen van de tandarts.
    Indien de boekingslijn initieel een bancontact betaling was, dan zal in de kolom Boek het woord DV staan, met in de kolom Opmerking de vermelding 'Betaling via bancontact'.



  3. Klik op Wijzigen - Betalingswijze



  4. Selecteer de gewenste betalinswijze + bevestig met OK



  5. De boeking wordt aangepast. Indien nodig wordt een correctiegetuigschrift afgeprint om aan de transparantiewet te voldoen. 

Top

 

Situatie 2 - Hoe wijzig ik het afgerekende bedrag?

U merkt na het afrekenen van een elektronisch getuigschrift op, dat het afgerekende bedrag niet correct is. In dat geval volstaat het om de boeking van de betaling te annuleren, het juiste bedrag als voorschot af te rekenen, de beide boekingen met elkaar af te punten. Volg hiervoor de volgende stappen :

  1. Ga naar menu : PATIËNTDOSSIER – Afrekening - Saldo 
    Selecteer Alle boekingen

  2. Selecteer de boeking met de betaling. In dit voorbeeld gaan we een bedrag wijzigen dat contant werd afgerekend. De boekingslijn bevat in de kolom Boek het woord KALL of K met de initialen van de tandarts
    Indien de boekingslijn initieel een bancontact betaling was, dan zal in de kolom Boek het woord DV staan, met in de kolom Opmerking de vermelding 'Betaling via bancontact'.



  3. Klik op Annulatie 
    Een correctiegetuigschrift wordt afgedrukt indien nodig. In het huidige voorbeeld krijgt de patiënt een openstaand saldo van het geannuleerde bedrag.



  4. Ga naar het afrekenscherm via menu : PATIËNTDOSSIER - Afrekening - Afrekenen (F7) 

  5. Indien het saldo vermeld staat in 'Nu in rekening te brengen saldo', dan moet dit eerst verwijderd worden uit de afrekening via de knop Saldo in het menu.



  6. Klik op Voorschot



  7. Geef het correcte bedrag in en bevestig met OK



  8. Selecteer de juiste betaalwijze en klik op Verwerken



    Het verwerkte voorschot komt in het saldo van de patiënt. Er wordt indien nodig een papieren getuigschrift afgedrukt om te voldoen aan de transparantiewet.

  9. Ga naar menu : PATIËNTDOSSIER – Afrekening - Saldo
    Selecteer Alle boekingen + klik op Afpunten



  10. Selecteer de boekinslijnen van de Factuur (FV) en van de nieuwe betaling en bevestig met OK



  11. Een correctieboeking wordt uitgevoerd. Bevestig dat de omzet wordt aangepast.

Top 

 

Situatie 3 - Hoe helpt CareConnect mij verder, wanneer elektronisch getuigschrift niet functioneert?

Wanneer het aanmaken van het elektronische getuigschrift faalt door een technische storing, of door een weigering van de mutualiteit, dan zal CareConnect je de keuze geven om  :

  • ofwel een papieren getuigschrift te maken
  • ofwel terug te keren naar de afrekening + geen getuigschrift op te maken

Als je kiest voor papieren getuigschrift, wordt alles netjes verwerkt en afgeboekt op de klassieke methode. Gebruik je een getuigschriftenprinter, dan komt er een papieren getuigschrift uit de printer gerold. Wie de getuigschriften schrijft, moet hier zelf een getuigschrift schrijven.

Kies je er echter voor om terug te keren naar de afrekening dan bestaan volgende 2 situaties :

  • Betaling is cash
    De betaling wordt niet geregistreerd. CareConnect geeft de melding om het betaalde geld terug aan de patiënt te geven. De mogelijkheid wordt geboden om nog correcties uit te voeren in het afrekenscherm, dit kan nadien opnieuw afrekend worden.



  • Betaling is via bankterminal
    De betaling wordt wel geregistreerd als voorschot bij de patiënt. Is de betaling nog niet gebeurd? Annuleer dan dit voorschot via het saldo van de patiënt.
    Is de betaling wel al gebeurd, dan kan bij de volgende afrekening van deze patiënt dit voorschot opgenomen worden.

Top

 

Situatie 4 - Hoe een elektronisch getuigschrift annuleren?

Annulatie van een elektronisch getuigschrift verloopt gelijkaardig zoals dat van een klassiek papieren getuigschrift. Hou er wel rekening mee dat de mutualiteit om een motivatie vraagt, waarom je het elektronisch getuigschrift annuleert. Grosso modo zijn de belangrijkste redenen om te annuleren :

  • Getuigschrift bevat foute prestaties (nomenclatuurnr, tandnr, ...)
  • Getuigschrift bevat foute behandelaar 
  • Getuigschrift opgemaakt voor de verkeerde patiënt

Hoe ga je te werk?

  1. Ga naar menu : PATIËNTDOSSIER – Saldo
    Selecteer Alle boekingen

  2. Selecteer de juiste boeking van de Factuur van het getuigschrift (vermelding FV)



  3. Klik op Annulatie 
    Een correctiegetuigschrift wordt afgedrukt indien nodig.

  4. Let op : de betalingsboeking (in dit voorbeeld met vermelding KALL of K met initialen van de behandelaar) wordt niet automatisch geannuleerd.
    De betaling blijft als beschikbaar saldo voor de patiënt, maar kan (indien gewenst) apart geannuleerd worden.

Top

Pages